Az
élvhajhász és évezredek óta töretlen ütemben szaporodó emberiség – kultúrától,
kortól és földrajzi helytől függetlenül – mindig is érdeklődéssel fordult a
szexuális vágyat fokozó és teljesítőképességet növelő ásványi, növényi és állati
eredetű szerek felé. Bár az afrodiziákumként számon tartott anyagok közül
többnek hatását nem sikerült igazolni, a hozzájuk kapcsolódó hiedelem miatt
egyes állatfajok, például az orrszarvúak vagy a tigrisek állománya végzetesen
megfogyatkozott. A kosborféléket gyökérgumóit évezredek óta afrodiziákumnak
tartják. Összeállításunkban e kérdéskör kultúrtörténeti vonatkozásait járjuk
körül.
Az
ókori és középkori gyógyítók úgy hitték, hogy a növények tulajdonságai (például
alakja és színe) jelzik, hogy az adott
növény mire használható, különösen azt, hogy milyen betegség gyógyítására
alkalmas. A szignatúra-tant (signum
latinul annyit tesz: jel, jelzés) a 16. századi okkultisták rendszerbe is
igyekeztek foglalni.
Cornelius
Agrippa (1486–1535) német okkult író, asztrológus, alkimista 1510 körül
például azt írta De occulta philosophia című munkájában, hogy „az orvosok pedig jól tudják, hogy miként
segít minden dolog azon, ami hozzá hasonló”. A szignatúra-tan gyökerei nem
elválaszthatók az európai középkor mélyen és dogmatikusan vallásos, a természet
közvetlen tanulmányozását elutasító szemléletétől. Akkoriban szentül hitték,
hogy Isten, amikor megteremtette a növényeket, az emberek számára ruházta fel
őket jelekkel.
Természetesen a növényi afrodiziákumok keresése is elsősorban a
szignatúra-tan elvei alapján történt. Európában az emberi nemi szervekre
leginkább emlékeztető részei bizonyos ikergumós orchideáknak (magyarul:
kosborok) vannak. E növények páros, kerekded, tápanyag-raktározó szervei herére
emlékeztetnek. A híres okkult alkimista, csillagász és orvos Paracelsus
(1493–1541) a következőket írta róluk: „Látva
a kosbor gyökeret, nem hasonló az a férfi nemi szerveihez? Ennek megfelelően…
helyreállíthatja egy ember férfiasságát és szenvedélyét.” Mindez megmagyarázza
görög eredetű tudományos elnevezésüket (Orchis=here),
amelynek származéka, az orchidea szó a köznyelvbe is beépült. (Orchis a
görög mitológiában annak a fiatal férfinak volt a neve, aki Bacchus egyik
papnőjét erőszakkal magáévá akarta tenni, de a papnő vadállatai széttépték. A
szétmarcangolt férfi teste ekkor
orchideává változott.) A jellegzetes kettős gumó hasonlósága a heréhez persze
csak látszólagos. A kosboroknak virágzáskor egy tápanyagokkal telt tömör, „leánygumó”-nak
nevezett gumójuk és egy ráncos, petyhüdt „anyagumójuk” van. Az anyagumóból a
növény már felhasználta a tápanyagokat a virágzat kineveléséhez, a leánygumóban
viszont a jövő évi virágzáshoz szükséges, az évben felhalmozott tápanyagok
vannak. A két gumó különbsége nem kerülte el a régi korok orvosainak figyelmét.
Veszelszki Antal 1798-ban a következőket írta ezzel kapcsolatban: „A’ gyökere kettős tökforma, egyike friss, a’
másik pedig meghervadt forma. A’ kettős gyökérnek kettős a’ haszna: mert a’
frissel élünk, hogy a’ férjfiúság megerősbödjön; a’ hervadtal pedig, hogy a’
bujaságot el-óltsuk magunkban”.
A
kosboroknak jellegzetes, here alakú ikergumójuk van, amelyet számos kultúrában
afrodiziákumnak tekintettek. Az orchideák erről kapták tudományos nevüket (az Orchis görögül herét jelent)
A kosborok kultusza az ókori Hellászba nyúlik vissza, ahol csodálatos
hatású szerelmi varázsszernek tartották e növényeket (szatürion),
amelyek minden férfit Priaposszá tesznek. (Priaposz a görög mitológiában a
szexualitás, valamint a kertek, a növények és az állatok termékenységének
istene volt, aki Héra rontása miatt óriási nemi szervvel született, és emiatt
anyja, a csapodár életmódú Aphrodité eltaszította magától.)
Priaposz ábrázolása egy pompeji freskón (forrás)
Az egyik leggyakoribb hazai orchidea az agárkosbor
A föld termékenységének
ünneplésekor, Démétér ünnepén a görög ifjak kosborból font koszorút viseltek. A
hellének által az orchideákra használt satyrion
elnevezés gyökere a manapság is közismert, bár kétségtelenül pejoratív
felhanggal társult szatír szóval közös. A szatírok a görög mitológiában a férfiasságot megtestesítő,
túlfűtött félistenek voltak, félig emberek, félig állatok (deréktól lefelé
kecskabakok), akiknek kedvelt táplálékuk a kosborok „gyökere”volt.
Antik terrakotta szatír ábrázolás (forrás)
A kosborok szárított gumóit
arabul khus yatus sahlab-ként
(azaz rókahereként) emlegették, ebből az elnevezésből rövidült a török
salep szó. Híre messze eljutott,
egész Keleten dicsérték hatását. Indiában arannyal fizettek érte, kivonatából
erősítő és frissítő italt készítettek. A perzsák és a törökök a salep-et forró
tejbe tették, és gyömbérrel fűszerezték. (Törökországban még ma is évente több
millió orchidea gumóját ássák ki, és a hagyományos ital, valamint jégkrém
készítése során használják fel, ezáltal számos orchidea állományát megtizedelve
és néhányat végveszélybe sodorva.)
A görögök az orchideák ikergumóit
borban áztatták. Az ókori római enciklopédista, idősebb Plinius (23–79)
azt írta a kosborról: „már akkor is
szerelmi ingert érez az ember, ha gyökerét a kezébe fogja, még inkább, ha
savanykás borban megissza. Renyhébb
kosoknak és bakoknak is adják italukban.” Mindez magyarázat lehet a nemzetség máig használatos, de
elhomályosult értelmű magyar nevére (a kosborra) is. Az elnevezés valószínűleg
a szerelmi kuruzslásban igen fontos egyik állati eredetű termékre utal. Az
állati eredetű afrodiziákumok köre igen széles volt: a hím veréb vérétől, az
orrszarvú tülkén és a szarvas spermáján át a bika, a farkas és mindenekelőtt a
kos porrá tört heréjéig terjedt. Utóbbi használatának emléke él a 16. századból
fennmaradt kosmony nősző fű (mony=here)
és a kosbor szavakban. Erdélyben még nemrégiben is kiásták a kosborfajok
ikergumóit, majd szárítás után megtörték, mert a pornak nemi izgató hatást
tulajdonítottak, ezért Gyimesben és Csíkban bergőburján a kosborfajok
neve. (A bereg, bërëg, berreg, bërrëg, börrög ige a székelyeknél
„párosodik” jelentésű.) Ugyanez áll a népies nősző fű és embererő fű (és a
talán a vitézfű) elnevezések hátterében is. (A „nőszés” kifejezés mára szinte
teljesen feledésbe merült, legtöbben talán Arany János Hamlet-fordításából
ismerik, amelyben Hamlet atyjának szelleme az 1. felvonás 5. színében azt
mondja gyilkosára, hogy „Az a parázna,
vérnősző barom”.)
Több orchideafajt
gyógynövényként tartottak számon. A Salep
tuber néven ismert gumók gazdagok tápanyagokban (keményítőben, nyálkában és
fehérjében), anyagaik könnyen és jól hasznosulnak. Régen ínségeledelként
fogyasztották, de csecsemőtápszert, ragasztót és textilipari adalékot is
készítettek az orchideagumókból. Fontos hangsúlyoznunk, hogy ma már az
orchideák valamennyi faja védelem alatt áll egész Európában (és így hazánkban
is) és emiatt gyűjtésük nem megengedett. Szerencsére, manapság már minden
felsorolt alkalmazásra a kosborok gumóiból nyerhető anyagoknál hatékonyabb
anyagok állnak a rendelkezésre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése