A pestis (másnéven dögvész vagy fekete halál) egyike a leghírhedtebb
fertőző betegségeknek. Európában több nagy járvány is volt, amelyek becslések
szerint a földrész lakosságának legalább egyharmadát elpusztították. E kór
tehát kétségkívül igen fontos szerepet játszott a történelemben, mint ahogy több
irodalmi alkotás (például Albert Camus Pestis
című regényének) és számos képzőművészeti mű (mint Arnold Böcklin A Pestis című festményének) keletkezését
is inspirálta. Az azonban kevésbé közismert, hogy fontos szerepet játszott a
növénytan (botanika) tudományának megszületésében is.
A pestis eredendően rágcsálókat megbetegítő és vérszívó bolháik által
terjesztett bakteriális eredetű betegség. Az embertől általában elszigeteleten
élő mókusokat, mormotákat is sújtja, ám az emberiség szempontjából tragikus
jelentőségű, hogy a „kultúrakövető” patkányokat is megbetegíti. Ha a vérszívó
patkánybolha (Xenopsylla cheopis) közvetítésével
kerül az emberre akkor bubópestisnek nevezik, de cseppfertőzéssel emberről-emberre
is terjed (tüdőpestis). A kórokozót és terjedésének módját csak 1894-ben
azonosította Alexandre Yersin francia orvos (a baktériumot róla nevezték el Yersinia pestis-nek). Európában a
pestisjárványok második nagy hulláma a 14. és a 17. század közötti időszakban
tombolt és ez idő alatt több tíz millió áldozatot szedett, ezért a betegség
kiérdemelte a fekete halál és a dögvész neveket.
Arnold Böcklin Die Pest
(A pestis) című festménye (1898)
Doktor Csőr, a pestisdoktor. A csőr alakú
maszkban gyógynövények és fűszerek voltak, amelyekről úgy hitték, védelmet
nyújtanak a fekete halál ellen (a cseppfertőzés ellen valóban nyújthatott némi
védelmet).
A kor tudósai nagy erőkkel keresték a pestist gyógyító növényt, mert
hittek abban az ókortól létező nézetben, miszerint minden létezőnek az emberi
léttel kapcsolatos „célja” van, így a növények „feladata” minden betegségre
gyógyírt nyújtani. A pestis elleni hatásos gyógynövénybe vetett hit megjelenik
több európai nemzet mondavilágában is. E történetek legendás hírű uralkodókhoz
kapcsolódnak, akik isteni segítséggel találták meg a csodatévő hatású
pestisfüvet. E legendák közül valószínűleg a szegfű és Szent Lajos regéje az
első, amely szerint a francia király utolsó keresztes hadjárata során seregében
kitört a pestis. Lajos király ekkor égi segítségért imádkozott, s akkor a
szegfűszegére emlékeztető illatot hozott a szellő. [Akkoriban a szegfűszegnek (caryophyllon) pestist gyógyító hatást
tulajdonítottak.] Az illatot követve talált rá a király a vérpiros szegfűre,
amelyet caryophyllus-nak nevezett el,
és sikerrel gyógyította vele a pestist. Egy 15. századi kódex szerint Nagy
Károly Németföldön bábakaláccsal gyógyított, amelyet a vaktában kilőtt nyila
égi segítséggel eltalált. A nemzetség tudományos nevében (Carlina) máig őrzi az uralkodó emlékét.
Nagy Károly füvének (Carlina) történetét magyarázó kép a 16. század elejéről, Rapaics
(1932) nyomán
A német Nagy Károly császár pestisfüve a
bábakalács, amelynek tudományos neve (Carlina)
a dicső uralkodó emlékét idézi
Szent Lajos és a franciák pestisfüve a szegfű
(Dianthus)
Valószínűleg e mondából alakult ki a magyarság pestisfüvének története.
A hazánkban is megfordult Carolus Clusius pannóniai növényekről szóló művének
Beythe Istvánnal közösen összeállított – függelékében (Stirpium nomenclator Pannonicus) olvasható monda szerint Szent
László uralkodása idején pestisjárvány volt Magyarországon. A király
imádságának hatására Isten megadta neki azt a kegyelmet, hogy amely növényre
kilőtt nyila esik, az e betegség ellen gyógyító erejűvé válik. A király kilőtt
nyila a Gentiana cruciata gyökerén
fúródott át, s e növény a betegségben szenvedők hathatós orvosságának bizonyult.
(A történetet 1847-ben Arany János is megírta a „Szent László füve”
című művében.) A legenda alapja az lehet, hogy a növény kiodvasodó gyökere
számos esetben olyan mintha átszúrták volna, a felvidéki szlovákok „prestreleny koren”-ként (azaz „átlőtt
gyökér” néven) emlegették. A kígyótárnics pestis elleni hatásossága erősen
kérdéses, de a köszvény ellen valóban hatásosan alkalmazták. A népi orvoslásban
ezenkívül hideglelés, étvágytalanság, rossz emésztés és gyomorbántalmak esetén
használta. Azt a tényt, hogy a tárnicsok gyökerének leve illetve kivonata
valóban hatásos gyomorbántalmak ellen, a sokféle, tárnicskivonatot tartalmazó
„gyomorerősítő” keserűlikőr is alátámasztja.
A magyar Szent László király
pestisfüve a Gentiana,
amelynek egyik faját ezért hívjuk magyarul Szent László-tárnicsnak
amelynek egyik faját ezért hívjuk magyarul Szent László-tárnicsnak
A reneszánsz orvos-botanikusok növénytani kutatásainak legfontosabb
célja tehát a pestist gyógyító növény felkutatása volt. Munkájuk az eredeti
célt tekintve mindvégi sikertelen maradt, de eredményeként megszületett az első
új szemléletű, önálló megfigyeléseket tartalmazó és kiváló ábrákkal illusztrált
füvészkönyv, Otto Brunfels (1488–1534) német humanista, teológus és orvos új
szemléletű, önálló megfigyeléseket tartalmazó és kiváló ábrákkal illusztrált
műve, a „Herbarum vivae eicones ad
naturae imitationem” (azaz: a növények élő, a természetet utánzó képei). A
mű fametszetű ábráinak életszerűségükkel, tárgyilagos pontosságát és szépségét
ma is csodálattal és elismeréssel szemlélhetjük. A műben a szerző által
megtalált és gyűjtött mintegy
800 növényfaj szerepel. Abban az értelemben is eltért az elődeitől, hogy
közöttük 47 olyan növény is helyet kapott, amelyek nem szerepelnek a klasszikus
fitoterápiában. Brunfels kissé mentegetőzött e növények bemutatása miatt, de
ábrájuk mellett megadta nevüket és leírásukat. Valószínűleg arra törekedett,
hogy valamennyi általa megismert növényt szerepeltesse művében.
Hogy megérthessük, micsoda áttörés volt Brunfels művének megjelenése elég ha ábráit összehasonlítjuk a csupán néhány évtizeddel korábban megjelent füveskönyvek ábráival. Ezek teljes mértékben elszakadtak a valóságtól, nélkülözték az önálló megfigyelést és adatgyűjtést, az ókori klasszikusok műveinek szövegét és ábráit másolták kézzel. Ez azonban két ok miatt is zsákutcának bizonyult. Egyrészt az eredeti források szövege és ábrái a sokszoros kézzel történő másolás következtében jelentős minőségromláson estek át, másrészt Európa középső és nyugati részén az ott élők hiába is próbálták a környezetükben megtalálható növényeket a Theophrasztosz vagy Dioszkuridész által ismertetett, főként Kis-Ázsiában és a Balkánon honos fajokkal azonosítani. Brunfels művének másik jelentős vonatkozása az adott növényre vonatkozó különböző elnevezések (társnevek, synonyma) gyűjtése. A mű eredetisége, újításai minden bizonnyal összefüggésben állnak szerzőjének „lázadó” alkatával: a katolicizmussal történt szakításával és a dominikánus Albertus Magnus, skolasztikus természettudós növénytani nézeteitől történő elfordulásával. 1488-ban született Mainz-ban, és szülővárosának egyetemén tanult teológiát és filozófiát. Eleinte karthauzi szerzetes volt. Kora humanistáival, különösen Ulrich von Hutten lovaggal való megismerkedése után 1521-ben elhagyta rendjét és Luther követője lett. Ezután lelkészként szolgált, de von Hutten halála után 1523-ban az óevangélikus közösség több alapelvét megtagadta, ami miatt nézeteltérés támadt közte, valamint Martin Luther és Ulrich Zwingli között. Ezt követően nyolc évig tanított egy strassburgi karmelitarendi iskolában és sikerült annyi pénzt megtakarítania, hogy Bázel egyetemén kilenc esztendőn keresztül orvosi tanulmányokat folytathasson. 1530-ban (negyvenkét évesen) szerzett orvosi doktorátust és 1532-től haláláig Bern város orvosa volt. Teológiai, pedagógiai, arab nyelvészeti és botanikai témájú műveket is írt. 1534-ben hunyt el, legfőbb növénytani művének latin nyelvű kiadása 1530–1536 között jelent meg, amelyet 1532 és 1537 között a német nyelvű kiadás követett.
A pestis növényi ellenszerét kutató Otto
Brunfels portréja
Brunfels pestis „ihlette” füvészkönyve a füveskönyvek
új nemzedékének első darabjának tekinthető, amelyre jellemző a fametszetű ábrák csodálatra méltó hitelessége
Hogy megérthessük, micsoda áttörés volt Brunfels művének megjelenése elég ha ábráit összehasonlítjuk a csupán néhány évtizeddel korábban megjelent füveskönyvek ábráival. Ezek teljes mértékben elszakadtak a valóságtól, nélkülözték az önálló megfigyelést és adatgyűjtést, az ókori klasszikusok műveinek szövegét és ábráit másolták kézzel. Ez azonban két ok miatt is zsákutcának bizonyult. Egyrészt az eredeti források szövege és ábrái a sokszoros kézzel történő másolás következtében jelentős minőségromláson estek át, másrészt Európa középső és nyugati részén az ott élők hiába is próbálták a környezetükben megtalálható növényeket a Theophrasztosz vagy Dioszkuridész által ismertetett, főként Kis-Ázsiában és a Balkánon honos fajokkal azonosítani. Brunfels művének másik jelentős vonatkozása az adott növényre vonatkozó különböző elnevezések (társnevek, synonyma) gyűjtése. A mű eredetisége, újításai minden bizonnyal összefüggésben állnak szerzőjének „lázadó” alkatával: a katolicizmussal történt szakításával és a dominikánus Albertus Magnus, skolasztikus természettudós növénytani nézeteitől történő elfordulásával. 1488-ban született Mainz-ban, és szülővárosának egyetemén tanult teológiát és filozófiát. Eleinte karthauzi szerzetes volt. Kora humanistáival, különösen Ulrich von Hutten lovaggal való megismerkedése után 1521-ben elhagyta rendjét és Luther követője lett. Ezután lelkészként szolgált, de von Hutten halála után 1523-ban az óevangélikus közösség több alapelvét megtagadta, ami miatt nézeteltérés támadt közte, valamint Martin Luther és Ulrich Zwingli között. Ezt követően nyolc évig tanított egy strassburgi karmelitarendi iskolában és sikerült annyi pénzt megtakarítania, hogy Bázel egyetemén kilenc esztendőn keresztül orvosi tanulmányokat folytathasson. 1530-ban (negyvenkét évesen) szerzett orvosi doktorátust és 1532-től haláláig Bern város orvosa volt. Teológiai, pedagógiai, arab nyelvészeti és botanikai témájú műveket is írt. 1534-ben hunyt el, legfőbb növénytani művének latin nyelvű kiadása 1530–1536 között jelent meg, amelyet 1532 és 1537 között a német nyelvű kiadás követett.
Mindössze néhány évvel azután, hogy a pestisre gyógyírt kutató Brunfels
munkája megjelent újabb német füvészkönyv került ki a nyomdából, mégpedig
Hieronymus Bock (1498–1554) német orvos és luteránus lelkész tollából.
Vezetéknevét Boch-ként is írták, de – a korabeli humanista gyakorlatnak
megfelelően – általában klasszikus alakban Tragus-ként
használta (τράγος azaz trágosz görögül kecskebakot jelent).
1519-ben iratkozott be a Heidelbergi Egyetemre és 1522-től kilenc évig II.
Lajos herceg udvarában szolgált, majd haláláig a szomszédos településen vállalt
lelkészi hivatalt. Fűvészkönyvének 1539-es első kiadásból még ugyan hiányoztak
a pompás fametszetű ábrák, ám talán pont emiatt különösen pontos, szabatos
növényismertetésekre volt benne szükség. Mintegy 800 vadon élő és termesztett
növényt saját, vegetatív jegyek alapján kialakított rendszerében tárgyalta. Nevükön
és korának legsikerültebb ismertetésein kívül gyógyászati vonatkozásaikat is
közölte. A könyv sikerének hátterében
Bock alapos megfigyelései, pontos leírásai és sok éves orvosi tapasztalata
álltak. Növényeihez értékes elterjedési és élőhelyi megjegyzéseket is
fűzött, amelyeket az Ardennektől a svájci Alpokig tett jelentős utazásai során
végzett megfigyelései alapoztak meg. A pestis ellen gyógyírt szolgáltató
növényt Bocknak sem sikerült megtalálnia, 1554-ben lett a fekete halál áldozata
lett.
Egy oldal a pestisben elhunyt Pietro Andrea Mattioli
itáliai orvos-természettudós művének 1586-os német kiadásából: kálmos (Acorus calamus) és értékes gyöktörzsének
hamisítására használt mocsári nőszirom (Iris
pseudacorus) kézzel színezett fametszetű ábrái
Ugyanez a sors jutott osztályrészül a kor
másik kiemelkedő tudósának Pietro Andrea Mattioli-nak (1501-1577) is. Egy orvos
fiaként született és fiatal korát Velencében töltötte. Pádovában tanult és
1523-ban avatták orvosdoktorrá. Elhivatottságára jellemző, hogy 1521 és 1527
között időről-időre Rómába utazott, ahol a Santo Spirito és San Giacomo
kórházakban gyógyíthatatlan betegekkel foglalkozott. Ebben az időben kezdett
érdeklődni a növények iránt. 1539-ben a Dél-Alpokban fekvő görzi grófsághoz
szegődött, mint orvos, ahol megismerkedett az alpesi flórával. Humanista
tudósként egyik fontos céljának tartotta, hogy az ókori klasszikusok (mint
Dioszkuridész és Ptolemaiosz) műveit minél szélesebb réteg számára tegye
hozzáférhetővé. Fő műve (Commentarrii in sex libros Pedacii Dioscoridis
azaz: Pedániosz Dioszkuridész hat könyvének kommentárjai) jóval több az ókori
szerző munkáinak kommentálásánál, számos eredeti, saját megfigyelését is leírta
és egy sor olyan növényt ismertetett, amelyet az elődök és a kortársak munkáiban
hiába keresnénk. 1544-ben elsőként közölte például az Újvilágból származó
paradicsomnak, pontosan sárga termésű változatának ábráját „Mala aurea” azaz arany alma néven.
Elsőként tette közzé a szelídgesztenye ábráját is. Művének 1554-es latin és
1555-ös olasz nyelvű kiadásában már 563 fametszetű illusztráció is helyet
kapott. Miután komoly hírnévre tett szert, 1555 táján I. Ferdinánd császár
Prágába hívta, ahol II. Ferdinánd hercegnek lett személyi orvosa. A császár
halála után, 1568-ban visszatért Itáliába. 1577-ben Trientben (a mai Trentoban)
lett a pestisjárvány áldozata.
Conrad Gessner (1516–1565) svájci orvos, tipikus
reneszánsz polihisztor volt. Életéről és tevékenységéről nehéz néhány sorban
írni, de amellett, hogy a bibliográfia alapítójának tekintik, nyelvtudósként,
enciklopédistaként is jelentőset alkotott. Ő ismertette elsőként a ceruzát.
1537-ben Lausanne-ban, az újonnan alapított akadémián a görög nyelv professzora
lett. Itt kezdett el természettudományokkal, főként botanikával foglalkozni Imádta a hegyeket és az első alpinisták közé
tartozott. A hegymászás célja saját bevallása szerint nem csupán a
növénygyűjtés volt, hanem a testgyakorlás és a természet szépségének élvezete
is. Az ifjú vándorévek után szülőföldjén telepedett le, gyógyított, tanított,
hegyeket mászott, gyűjtött, rajzolt és rengeteget írt. És tette mindezt
közmegelégedésre, amit jelez, hogy 1565-ben nemesi címet kapott. Természetesen
foglalkozott az állatvilággal is. Európában elsőként számolt be az Ázsiából
behurcolt vándorpatkány (Rattus
norvegicus) megjelenéséről. Valószínűleg igen behatóan megvizsgálta és
talán eközben kaphatta el patkánybolha közvetítésével a pestist, amely halálát
okozta. A sors iróniája, hogy a vándorpatkány megjelenése közvetve a pestis visszaszorulását
eredményezte a 16. századtól kezdődően az európai kontinensen. Ez annak köszönhető,
hogy a nagyobb termetű, rejtőzködőbb életmódú vándorpatkány – amely az emberrel
ritkábban kerül közvetlen érintkezésbe – fokozatosan kiszorította az őshonos házi
patkányt (R. rattus). A félelmetes
betegségre az emberiség hiába várta a növényektől a gyógyírt... A növénytan
tudománya viszont sokat köszönhet a pestisnek. A 15–16. század folyamán néhány
a fekete halál növényi ellenszerét kereső, többnyire tragikus sorsú herbalista
több ismeretre tett szert a növények változatossága, elterjedése és hatásai
terén, mint a keresztény világ az azt megelőző ezer év alatt felhalmozott.
Patkány-ábrázolás Conrad Gessner művéből. A
pestisben elhunyt Conrad Gessner adott hírt először az Ázsiából behurcolt
vándorpatkány európai előfordulásáról
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése