Az elmúlt években azt
tapasztaltam, hogy az egyetemi hallgatók érdeklődése csökkenni látszik a növényrendszertan iránt. Nehéz kivívni a tanórán
a hallgatók figyelmét, különösen a mai ingergazdag világban, ahol bárhol, bármikor
csak néhány gombnyomásra van tőlük a facebook és áltatlában a net.
Arra kellett rájönnöm, hogy a
teremben kialakuló fullasztó érdektelenséget leginkább azzal tudom csökkenteni,
ha a mondanivalómba, az egyes növénycsaládok, nemzetségek és fajok bemutatásában
érdekes tudomány- és kultúrtörténeti vonatkozásokat helyezek el, lehetőleg
viccesen és a mai fiatalok szóhasználatához alkalmazkodva. Tapasztalaitaim szerint
különösen nagy sikert aratnak a szexualitással és a tudatmódosító szerekkel
kapcsolatos vonatkozások.
Nyilván vannak más felsőoktatásban
dolgozó oktatók, akik hasonló stratégiát követnek, bár van akinél a humor
alkalmazását túlzottnak vagy indokolatlannak ítélik meg a hallgatók.
Mivel a Markmyprofessor oldalán a számomra leghízelgőbb
bejegyzések az óráknak pont ezt az oldalát emelik ki – a hamarosan kezdődő őszi
félévben is igyekszem követni és továbbfejleszteni ezt
a gyakorlatot (bár attól tartok a követelmények teljesíthetőségét vagy a tárgy hasznosságát nem tudom javítani).
Tehát idén is hallhatnak a
hallgatók arról, hogy ki volt Morpheus (mert nem csak és nem elsősorban a Mátrix egyik szereplője!) és
miért kapta róla az elnevezését a a mákban található morfin; miért nevezték ’szépasszonyfüvének’
(bella-donna) a halálos mérgű nadragulyát; mi mindenből lehet pálinkát főzni, mi köze a férfi nemi szerveknek a fennkölt orchideákhoz,
vagy ki volt a legpenetránsabb botanikus és mindennek milyen hatása volt a növények rendszertanára és nevezéktanára. Célom mindezzel az, hogy a lehetőségekhez képest megkönnyítsem a növények tudományos (latin) neveinek megértését, megtanulását.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése