2014. augusztus 30., szombat

Hamarosan indul a stand-up comedy a Növényrendszertan gyakorlatokon



Az elmúlt években azt tapasztaltam, hogy az egyetemi hallgatók érdeklődése csökkenni látszik a növényrendszertan iránt. Nehéz kivívni a tanórán a hallgatók figyelmét, különösen a mai ingergazdag világban, ahol bárhol, bármikor csak néhány gombnyomásra van tőlük a facebook és áltatlában a net.
Arra kellett rájönnöm, hogy a teremben kialakuló fullasztó érdektelenséget leginkább azzal tudom csökkenteni, ha a mondanivalómba, az egyes növénycsaládok, nemzetségek és fajok bemutatásában érdekes tudomány- és kultúrtörténeti vonatkozásokat helyezek el, lehetőleg viccesen és a mai fiatalok szóhasználatához alkalmazkodva. Tapasztalaitaim szerint különösen nagy sikert aratnak a szexualitással és a tudatmódosító szerekkel kapcsolatos vonatkozások.
Nyilván vannak más felsőoktatásban dolgozó oktatók, akik hasonló stratégiát követnek, bár van akinél a humor alkalmazását túlzottnak vagy indokolatlannak ítélik meg a hallgatók.
Mivel a Markmyprofessor oldalán a számomra leghízelgőbb bejegyzések az óráknak pont ezt az oldalát emelik ki – a hamarosan kezdődő őszi félévben is igyekszem követni és továbbfejleszteni ezt a gyakorlatot (bár attól tartok a követelmények teljesíthetőségét vagy a tárgy hasznosságát nem tudom javítani).


Tehát idén is hallhatnak a hallgatók arról, hogy ki volt Morpheus (mert nem csak és nem elsősorban a Mátrix egyik szereplője!) és miért kapta róla az elnevezését a a mákban található morfin; miért nevezték ’szépasszonyfüvének’ (bella-donna) a halálos mérgű nadragulyát; mi mindenből lehet pálinkát főzni, mi köze a férfi nemi szerveknek a fennkölt orchideákhoz, vagy ki volt a legpenetránsabb botanikus és mindennek milyen hatása volt a növények rendszertanára és nevezéktanára. Célom mindezzel az, hogy a lehetőségekhez képest megkönnyítsem a növények tudományos (latin) neveinek megértését, megtanulását. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése