Valamikor mintegy 30 évvel ezelőtt szeretve tisztelt atyai
barátunk, Seregélyes Tibor feleségével és kisebb baráti társasággal tavasszal
Krétára és Görögország szárazföldi területeire kirándult. Tibor útibeszámolója
és csodálatos diái új távlatokat nyitott az orchideázás mezején. Míg ugyanis
kosborfélék többsége nálunk igen ritka növény, addig a mediterráneumban sokkal
több fajuk él és egy részük elég gyakran látható is. Különösen a különleges
bangó-fajok voltak igen csábítóak. Mindez arra sarkallt bennünket, hogy
következő tavasszal dél felé vegyük az irányt. Utitársunk és az expedíció
vezetője a trabant-tulajdonos Raksányi Zsolt barátunk volt, aki Tiborék második
görögországi túráján már részt vett s így tapasztalatokkal rendelkezett a
mediterrán „bangászásban”. Úticélul Törökországot tűztük ki, annak is
áprilisban a legtöbb zsákmánnyal kecsegtető tengerparti részeit. Úgy gondoltuk
hogy addig hatolunk kelet felé ami a túra három hetébe belefér.
No, de előbb oda kellett érni! Mivel akkoriban a délszláv háború miatt a
szétesőben lévő Jugoszlávia területére nem merészkedtünk, rosszabb utakon és
valamelyes kerülővel Románián és Bulgárián keresztül utaztunk. Ez azonban némi
nehézséget jelentett. A trabant üzemanyag tartálya ugyanis körülbelül 22
literes volt, amellyel mintegy 500 kilométert lehetett megtenni. Ennek
következtében úgy számoltunk, hogy egyszer legalább tankolnunk kell Romániában.
Ez azonban nem volt nagyon egyszerű, mert ebben az országban akkoriban még nem
jelentek meg az üzemanyagot forgalmazó multinacionális cégek. A kevés számú és
lerobbant „Petrom” kútnál többnyire pedig éppen nem volt benzin. Szerencsére
azokat a kutakat, amelyeknél volt könnyen fel lehetett ismerni a felejük
kígyózó kilométer-hosszú dacia-sorról... Nem kis örömünkre már Krassó-Szörény
megyében (Jud. Caras-Severin) találtunk is benzint, ahol tíz amerikai dollárért
25 litert adtak. Mivel a tankba ez a mennyiség nem fért be, egy ötliteres
műanyag vizeskannából kiöntöttük tartalmát és ebbe tankoltunk. (Ezzel egyébként
későbbi víztárolásra használhatatlanná tettük.)
A Romániát és Bulgáriát elválasztó – ott már elég széles – Dunán a Calafat és Vidin közötti kompjárattal kívántuk átkelni, mert a másik lehetőség, a giurgiu-i híd kerülőút lett volna... Fel is jutottunk az aprócska vidini kompra – 25 órás várakozás után... A Jugoszláviát elkerülő forgalom miatt ugyanis több száz kamion várakozott az átkelésre, ennek következtében óriási torlódás volt, amit tovább súlyosbított az általános szervezetlenség és fejetlenség. Egy alkalommal rémülten figyeltük, hogy a rozoga kompocska – rajta általában három kamionnal és néhány személyautóval – bizonytalanul elindult a túlpart felé, majd kis idő elteltével motorja leállt és szabadon sodródott lefelé a folyón. Ez nem lehetett rendkívüli esemény, mert a helyieken semmiféle aggodalom nem látszott, egy kis vontatóhajó eredt a nyomába és egy óra múlva a komp meg is érkezett a túlpartra...
A komp után utunk szinte zavartalan volt Törökországig. Az olyan apróságok, amellyel ezek az államok némi valutabevételhez próbáltak jutni nem szabad, hogy a balkáni utazót idegesítsék Ilyen volt például a külföldi autók kerekeinek kötelező fertőtlenítése, amelyért természetesen fertőtlenítési adót („taxa dezinfekcijá”) kellett fizetni. A fertőtlenítés abból állt, hogy át kellett hajtani egy betonkádon, amelyben néha (nem mindig!) fertőtlenítő folyadék is volt, ami leginkább sáros víznek tűnt...
Törökországban azután hamar ráéreztünk a mediterrán bangó-keresés ízére.
A Romániát és Bulgáriát elválasztó – ott már elég széles – Dunán a Calafat és Vidin közötti kompjárattal kívántuk átkelni, mert a másik lehetőség, a giurgiu-i híd kerülőút lett volna... Fel is jutottunk az aprócska vidini kompra – 25 órás várakozás után... A Jugoszláviát elkerülő forgalom miatt ugyanis több száz kamion várakozott az átkelésre, ennek következtében óriási torlódás volt, amit tovább súlyosbított az általános szervezetlenség és fejetlenség. Egy alkalommal rémülten figyeltük, hogy a rozoga kompocska – rajta általában három kamionnal és néhány személyautóval – bizonytalanul elindult a túlpart felé, majd kis idő elteltével motorja leállt és szabadon sodródott lefelé a folyón. Ez nem lehetett rendkívüli esemény, mert a helyieken semmiféle aggodalom nem látszott, egy kis vontatóhajó eredt a nyomába és egy óra múlva a komp meg is érkezett a túlpartra...
A komp után utunk szinte zavartalan volt Törökországig. Az olyan apróságok, amellyel ezek az államok némi valutabevételhez próbáltak jutni nem szabad, hogy a balkáni utazót idegesítsék Ilyen volt például a külföldi autók kerekeinek kötelező fertőtlenítése, amelyért természetesen fertőtlenítési adót („taxa dezinfekcijá”) kellett fizetni. A fertőtlenítés abból állt, hogy át kellett hajtani egy betonkádon, amelyben néha (nem mindig!) fertőtlenítő folyadék is volt, ami leginkább sáros víznek tűnt...
Törökországban azután hamar ráéreztünk a mediterrán bangó-keresés ízére.
Gazdag
zsákmányra leginkább mészkő vagy márga alapkőzetű vidékeken számíthat az
„orchidea-vadász”. Enyhén legeltetett területek, nem túlságosan sűrű mediterrán
cserjések, külterjesen művelt gyümölcsösök és olajligetek, útmenti
gyepszegélyek és rézsűk kecsegtetnek a legjobb eredménnyel. Néha azonban mikor
utunk vulkanikus alapkőzetű területeken vagy intenzíven művelt (felszántott
talajú) olajfa-kultúrák között vezetett több száz kilométert utaztunk egyetlen
orchidea nélkül...
A Cesme-félszigeten azután ismét elemünkben voltunk, a kis kanyargós utak
melletti kopár, sziklás talajon nagy számban nyílott a szivárvány színeiben
pompázó, hatalmas (3-4 centiméteres) mézajkú bangó, az Ophrys iricolor.
Szebbnél szebb példányokat találtunk, de a késő délutáni sárgás színű, lapos
fények nem voltak alkalmasak a fényképezésre, ezért elhatároztuk: másnap
délelőtt visszatérünk a helyszínre.
Tengerparti alvóhelyünk tőszomszédságában
viszont találtunk egy kis gyepfoltot ahol csupán 1-2 szamarat legeltettek és
itt lépni nem lehetett a bájos, kelet-mediterráneumban megtalálható bangótól,
az Ophrys umbilicata-tól. Ennek fényképezése több órát vett igénybe és emiatt
igencsak siettünk vissza az előző nap kifigyelt iricolor-okhoz. Zsolt ahogy
lehetett nyomta a gázpedált, talán a kelleténél jobban is. Egy éles kanyarban
(Karaburun mellett) ugyanis kisodródtunk és – felburultunk. Miközben a
„papírjaguár” a tetején csúszott, mindhárman kezünkkel támasztottunk ki az
alattunk lévő tetőre, ami csúszás közben szép lassan kopott és ekkor keletkeztek
a fejemen és a jobb kézfejemen kisebb sebek. De ezektől eltekintve épségben
kászálódtunk ki az autóból. A karosszéria összenyomódott, emiatt az ajtók nem
nyíltak, de ez nem akadályozta a ki és beszállást, mert az ablakok kitörtek...
Ezen felül ez egyik hátsó kerék tengelye hajlott kissé el. Talpra állítva az
autót kiderült, hogy a motor továbbra is működik. Először az én sebeimet mosták
le és kötötték be egy helyi rendelőben, majd másnap a trabi sérüléseit
igyekeztek orvosolni egy izmiri karosszéria-műhelyben. A hátsó szélvédő
szerencsére épségben úszta meg a kalandot, az árok gyepében landolt. Ezt
rögzítették két behegesztett fémszalaggal az első szélvédő helyére. Nem zárt
tökéletesen, kb. tíz centivel kisebb volt a kelleténél és a hiányzó oldalsó
ablakokon át is vidáman fütyült a szél. Ennek ellenére folytattuk a túrát és
Bodrumig jutottunk, útközben „letartóztatva” még több szép orchideát. Az autó
sérülései azonban okoztak számunkra néhány kellemetlen pillanatot. Először is
megszűnt a kocsi „menedék jellege”, ha tehát valahol esni kezdett az eső
azonnal meg kellett állnunk és lefednünk, nehogy elázzon mindenünk. Elég
mulatságosak lehettünk, mikor ilyenkor kipattantunk a roncs autóból gyorsan
ráterítettük és rögzítettük rajta a nálunk lévő piros sátorponyvát, majd
visszabújtunk a ponyva alá az autóba és ott ücsörögve vártuk meg, hogy elálljon
az eső... Hazafelé úton még több ezer kilométer várt ránk és bizony nemegyszer
este vagy reggel mikor hűvösebb volt, a „menetszél” miatt nagyon fáztunk. Mi
utasok könnyebb helyzetben voltunk: bebújtunk a hálózsákba, de Zsolt aki
vezetett ezt nem tehette meg. Sajnos kesztyű sem volt nálunk s így, hogy
legalább kezei ne fagyjanak le, zoknit húzott rájuk s így vezetett.
Bulgáriában egyszer megállított bennünket egy rendőr és „gyorshajtásért” 20
márkát követelt (a német márka természetesen nem volt hivatalos fizetőeszköz
ebben az országban). Nagy nehezen elmagyaráztuk neki, hogy nemcsak azért
lehetetlen, hogy túl gyorsan hajtottunk mert, bennünket megelőzött egy bolgár
rendszámú autó – akit ő nem állított meg –, hanem azért is, mert ilyesmire az
autónk képtelen... Végül is húsz levát fizettünk, mert állítólag a kocsi nem
felelt meg a bolgár közlekedési szabályoknak.
Nagyon fellélegeztünk, mikor eljutottunk a magyar határra. A magyar határőrök megkérdezték nincs-e nálunk ital, dohányáru vagy kábítószer.
– Csak a szagunk! – feleltük megkönnyebbülten.
– Azt érzem... – válaszolta mosolyogva a határőr. Majd derülve a kocsi állapotán megkérdezte:
– Hát ezzel a trabanttal mi történt? Találkozott a gömbvillámmal?
– Dehogyis – válaszolt helyettünk a társa – ez a kabriolet változat!
Nagyon fellélegeztünk, mikor eljutottunk a magyar határra. A magyar határőrök megkérdezték nincs-e nálunk ital, dohányáru vagy kábítószer.
– Csak a szagunk! – feleltük megkönnyebbülten.
– Azt érzem... – válaszolta mosolyogva a határőr. Majd derülve a kocsi állapotán megkérdezte:
– Hát ezzel a trabanttal mi történt? Találkozott a gömbvillámmal?
– Dehogyis – válaszolt helyettünk a társa – ez a kabriolet változat!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése