A Szentírás legtöbb nyelvben általánosan használt
elnevezése, a Biblia is végső soron egy növény nevéből ered. Az ókori görögök a
papíruszpalkából (Cyperus papyrus)
készült papíruszt az egykori föníciai város nyomán Byblos-nak (is) nevezték. Ebből keletkezett később a könyv jelentésű
szó és a Biblia elnevezése. A Biblia növényeivel és azonosításukkal a
növénytannak külön területe, a hierobotanika foglalkozik. Jelen
bejegyzésben rövid áttekintést adok a téma
gazdag irodalmáról.
Bár a keresztény vallás szimbólumrendszerében a növények
nem játszanak olyan fontos szerepet, mint például a buddhizmusban vagy a
hinduizmusban, a Szentírás gazdag tárháza a növényekkel kapcsolatos ókori ismereteknek.
A Bibliában mintegy 250 növényfaj szerepel, de egy részük azonosítása
bizonytalan vagy kétséges. Legtöbbször a gazdasági és áldozati szempontból
legfontosabb növények szerepelnek (zárójelben az említések száma): búza (201),
szőlő (157), len (91), tölgy és olajfa (76—76), cédrus (75), füge (68), tömjén
(49), datolya (47), gránátalma (37) és akácia (34).
Az olajfa (Olaea europaea, zayit vagy zaytim) vad és termesztett alakja
egyaránt szerepel a Bibliában. A Jeruzsálem óvárosától keletre eső, a Kedron
patak völgyével elválasztott, többcsúcsú hegyet – ahol Jézus keresztre
feszítése előtt vérrel verítékezett – az Olajfák hegyének nevezték. Pál apostol
a vad olajfát a pogány valláshoz, a nemes olajfát pedig a zsidó néphez és a
belőle kinőtt kereszténységhez hasonlította. Az olajat világításra, kenethez,
áldozati ételhez, sebkenésre, sőt fizetőeszközként is használták. Az
Ószövetségben Noénak egy galamb
olajfaágat hozott, ezzel jelezve, hogy vége a vízözönnek.
A mezőgazdaság szempontjából jelentős gyomnövények közül
például a konkolyt (Agrostemma githago,
caosah vagy boshâh), a búzavirág (Centaurea calcitrapa, dardar)
említik, utóbbi jelképként is megjelenik Joás és Amásia királyok között a
küldönc szerepét tölti be. Izrael bűne miatt veszélybe került a nép léte és
vallása, oltárait búzavirág növi be.
Az elágazó,
kissé emberalakra emlékeztető gyökerű, hallucinogén alkaloidokat tartalmazó
mandragórához (Mandragora officinarurn, dudâim) számos hiedelem fűződik. Ruben
búzaéréskor szed a bogyójából (az hasonlít a burgonya szintén mérgező
bogyójához), ami része Ráchel és Lea versengésének.
A növény amely az Úr rendelése nyomán egyetlen éj folyamán
felnőtt, hogy árnyékot adjon a hőségben Jónásnak, majd eg nap alatt elszáradt
egyes fordításokban tökként szerepel, de valószínűleg a kikayon a ricinusra (Ricinus
communis) utal.
A Biblia növényvilágával hazánkban eddig legrészletesebben
Haynald Lajos érsek, valamint napjainkban Surányi Dezső és Kereszty Zoltán
foglalkoztak. Surányi Dezsőnek az a meggyőződése, hogy a közel-keleti népeknek
öt kultikus növénye volt: lótusz, füge, gránátalma, datolya és olajfa. Ezek
közül először a lótusz tisztelete kezdett visszaszorulni, a másik négy
tisztelete még élt a zsidók körében. A datolyapálma úgy vesztette el a
kereszténységben a kultikus jelentőségét, hogy a mohamedán vallás központjába
került. A füge és az olajfa kultusza viszont a görögöknél virágzott fel és
ezzel párhuzamosan vesztett a jelentőségéből a kereszténységben. Surányi
szerint ez az „elnövénytelenedési” folyamat is mutatja, hogy miként vált igazán
spiritualistává a kereszténység.
A kolostorkertekben
a gyógyhatású növények mellett olyan növényeket is neveltek amelyek egyben
vallási jelképként is szolgáltak. A középkori keresztény ábrázolásokon gyakran
alkalmaztak virágmotívumokat. A szentek a középkori képzőművészeti alkotásokon
gyakran virágjelképeik alapján (is) azonosíthatók. Például a mályva Szent
György, a szarkaláb Szent Dorottya, a kúpvirág Szent Apollónia, a ciklámen
(„kulcsvirág”) pedig Szent Péter gyakori kísérője és növényi jelképe. A virágok
nemcsak az azonosítás miatt fontos attribútumok, hanem erkölcsi mondanivalót is
hordoztak. Mindez elsősorban az írástudatlan hívek viszonylag nagy száma miatt
volt fontos.
A keresztény hitben talán a rózsa hordozza a legsokrétűbb
jelentéstartalmat. Vörös és fehér virágai a szenvedésre és a tisztaságra
utalnak, ezért Mária jelképei. A szenvedés mellett a szeretetre is emlékeztetõ
vörös rózsa Krisztusra is utalhat. A vadrózsa öt vörös szirma a keresztény
szimbolika szerint Jézus öt sebére emlékeztet (míg a kelta papok a pentagramot,
a mohamedánok Allah öt titkát látták benne). A télen virágzó rózsa csodája
pedig Szent Erzsébet és Szent Borbála emlékéhez kötődik. Adorján pápa a 16.
században a gyóntatószék díszítésére ajánlotta. A katolikus egyházban a rózsakoszorú
egyszerű, lovagkori alakjának az emlékét őrzi a rózsafüzér vagy olvasó, amely
az elmondott imádságok számolására („olvasásásra”) szolgál. A vadrózsa öt vörös
szirma a keresztény szimbolika szerint Jézus öt sebére emlékeztet.
A Dél-Amerikába érkezett jezsuita misszionáriusok szerint
az ott díszlő – és általuk a dél-amerikai indiánok
megtérítésére használt – golgotavirág (Passiflora) különleges szépségű virágaiban a töviskorona szimbóluma
is megjelenik. A kevéssé feltűnő bimbóból reggel kibomló és mindössze egy–két
napig díszlő virágot és Krisztus szenvedéstörténetét (azaz golgota vagy passió)
első ízben Jacomo Bosio szerzetes-tanítvány (novícius) állította párhuzamba a
17. században. Később az elképzelést továbbfejlesztette Ferrari szerzetes, aki
szerint a virág egyes részei Krisztus keresztútját jelképezik. A háromágú bibe
jelenti a három szöget, amellyel Jézust a kereszthez szegezték; a magház a keserű
kelyhet, amelyet ki kellett innia; az öt portok az öt sebhelyet, szív alakú
magjai pedig a szerető szívet. A 72 szálból álló sugárkoszorú utal a
töviskoszorú hagyomány szerinti 72 tövisére; a hármasan szeldelt lomblevél a
lándzsa hegyeit, a kapaszkodó kacs a korbácsot, a tíz virágtakarólevél (Pétert
és Júdást nem számítva) a tíz apostolt, a virágban megjelenő fehér szín pedig a
Megváltó ártatlanságát jelképezi. Más értelmezés szerint a sugárkoszorú a
dicsfényt, az oszlopszerű bibe pedig a keresztet szimbolizálják. A növény
tudományos neve és megnevezése a legtöbb nyelvben erre a szimbólumrendszerre
utal, miként a magyarban a hivatalos golgotavirág mellett a Krisztusvirág és a
passiógyümölcs elnevezés is.
Jézus Krisztus a Bibliában mindössze egyetlen növényt, a
liliomot nevez nevén. Nem véletlen, hogy a fehér liliom (Lilium candidum) a tisztaság, az ártatlanság, a szűziesség jelképe.
Fehér liliommal a
kezében ábrázolja az erényességéről ismert ószövetségi nőalakot, Zsuzsannát Albrecht
Altdorfer 1526-ban készült, Zsuzsanna a
fürdőben című képe is. Zsuzsanna történetét azért is érdemes röviden
feleleveníteni, mert további növénytani vonatkozásai is vannak. Zsuzsanna egy
Joakim nevű, gazdag babilóniai férfi felesége volt, akit fürdőzés közben
meglesett és bűnös módon megkívánt két vén bíró. Zsuzsanna erőszakoskodásuknak
annak ellenére sem engedett, hogy megfenyegették, hogy házsasságtöréssel
vádolják meg. Igaztalan vádjuk alapján - miszerint egy ifjúval házasságtörésen
kapták – Zsuzsannát halálra ítélték, ám a vesztőhelyre tartó menetet megállította
egy Dániel nevű ifjú, aki a két vént egymástól elkülönítve hallgatta ki.
Vallomásukban azonban komoly ellentmondásba keveredtek: egyikük szerint
mézgafa, másikuk szerint tölgyfa alatt kapták rajta Zsuzsannát a
házasságtörésen. Így a véneket ítélték hamis vád alapján halálra. A Zsuzsanna
ártatlanságát szimbolizáló liliom héber nevéből (sosannah) lett azután a
latinos Susanna és a magyar Zsuzsanna.
Szentek növényei
A fehér liliom később számos szentnek vált jelképévé.
Magyarországon a szüzesség erénye leginkább Szent Imréhez kötődik és a legtöbb
oltárképen liliommal a kezében ábrázolták, de ismertek hasonló ábrázolások
például árpádházi Szent Margitról is. A középkorban a gyakran vértanúhalált
halt szentek mellé szívesen festettek a szenvedéseik enyhítésére alkalmas
gyógynövényeket. Például a szerencsétlen sorsú, mellétől megfosztott Szent
Ágota mellé így került a mellkasi bántalmakra javallott sásliliom (Hemerocallis).
Számos esetben a népi elnevezések is szentekhez kapcsolják
a növényeket. Ennek az alapja legtöbbször a népi időszámítás volt, amelyben
fontos szerepük volt bizonyos szentek (Szent György, Szent János, Szent István,
Szent Mihály) névnapjának. E jeles napok táján nyíló vadvirágokat gyakran az
adott szentről nevezték el: a tavaszi kankalint (Primula veris) például Szent György virágának, amely rendszerint
április 24-e táján, Szent György nap környékén kezd virágozni.
Mikor a növények számbavételét megkísérlő írástudók
elsőként vették számba a növények elnevezéseit, akkor jelentős mennyiségű
szentekhez kapcsolódó növénynevet gyűjtöttek össze. Ilyenek voltak például
Szent Antal füve, Szent Bernát füve, Szent Kristóf füve, Szent János füve,
Szent Patrik füve, Szent Róbert füve, Szent Lőrinc füve, Szent Katalin füve,
Szent Ilona füve, Szent Veronika füve, Mária Magdolna füve. Ezek a nevek a ma
használatos tudományos nevekben – és a legtöbb esetben a nemzeti nyelvek
növényneveiben – kevéssé használatosak. Ennek oka elsősorban az, hogy Carl
Linné, akinek elvei máig hatnak az élőlények megnevezésében úgy vélte, hogy az
a legszerencsésebb, ha a növényeket jellemző tulajdonságaikról nevezik el.
(Linné egy evangélikus lelkész fiaként született, egész életében vallásos volt,
de hitvallásából adódóan elvetette a szent kultuszt. De emellett úgy vélte,
hogy kerülendők az Istenről, a „jó és gonosz lelkekről” adott növénynevek is.
Linné elvei jelentős mértékben érvényesültek. Néhány megmaradt kivételt
jelentenek például az ördögharaptafű (ma: Succisa
pratensis, egykor: morsus diaboli),
a Boldogasszony papucs (ma. Cypripedium
calceolus, egykor: Calceolus Mariae),
az Inula oculus-christi (magyarul
selymes peremizs, de szó szerinti fordításban Krisztus szeme peremizs), az
Istenfa (Artemisia abrotanum), a
Szent Borbála-füve (Barbarea vulgaris).
Szűz Mária nevét őrzi a tudományos és magyar elnevezésében is a Máriatövis (Sylibium marianum). Erről az igen
értékes gyógynövényről azt tartották, hogy leveleinek fehér (valójában
klorofillhiányos) részei színüket annak köszönhetik, hogy Szűz Mária anyateje e
növényre csöppent.
A szentjánoskenyérfáról (Ceratonia siliqua, keration)
nem bizonyítható, hogy Keresztelő Szent János ezzel táplálkozott volna a
pusztában. A kimagozott hüvelytermés megszárítva súlymérték gyanánt szolgált, a
kerationból ered a nemesfémekre, drágakövekre elfogadott súlyegység, a karát.
A Szentháromsághoz is
több növény is kapcsolódik, amelyekre valamely tulajdonságukban meglévő
hármasság jellemző. A manapság májvirágként (Hepatica nobilis) ismert növényt hármasan osztott levelei miatt
nevezték a Szentháromság füvének (Herba
Sanctae Trinitatis). A szamóca hármas levelei miatt szintén gyakran
szimbolizálja a Szentháromságot (például Felső-rajnai mester: Mária és a
gyermek Jézus eprek között című, (1425-ben keletkezett festményén). Ugyanezt a
témakört jelképezi az árvácska, de nem levélalakja, hanem virágainak színe
miatt. Számos faja van, de többnek közülük – például a háromszínű árvácskának (Viola tricolor) – virágai jellegzetesen
háromszínűek: a szirmaik fehér, lila és sárga színekben pompáznak. E témakörhöz
kapcsolódik még Szent Patrik növénye is. Szent Patrik a legenda szerint a
hitetlen keltáknak eleinte hiába magyarázta a Szentháromság egységét. Majd
mikor leszakította a „shamrock” nevű
növény hármasan összetett levelét, annak segítségével tudta megmutatni, hogy
lehet valami hármasan összetett és képezhet mégis egységet. A shamrock-ról nem
tudjuk teljesen bizonyosan, hogy milyen növény volt valójában: valószínűleg erdei
madársóska (Oxalis acetosella) vagy talán
valamely here (Trifolium) faj
lehetett, ma az előbbit ismerik ezen a néven.
A Szentírás „névadója”: a papíruszpalka (Cyperus papyrus). Az ókori görögök a papíruszt Byblos-nak nevezték, ebből alakult ki később több nyelvben a könyv és a Biblia elnevezése |
Olajliget pipacsokkal. A Bibliában 76 helyen említik az olajfát és gyakran szó esik gyomnövényekről is |
A golgotavirág (Passiflora) dél-amerikai jezsiuta misszionáriusok szerint Krisztusnak a Golgotán végigélt szenvedését (passió) szimbolizálja
|
A legenda szerint az áruló Júdás egy júdásfára (Cercis siliquastrum) akasztotta fel magát. E fának a legenda szerint azt megelőzően fehér virágai voltak, de azután szégyenében elpirult
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése